נדל"ן מסחרי בוורשה: מוקד המשיכה החדש של הבנקים הגדולים - Ronson

נדל"ן מסחרי בוורשה: מוקד המשיכה החדש של הבנקים הגדולים

אריק דורי // כלכליסט // 2018 ,25 July

 

באזור וולה (Wola), בחלקה המערבי של ורשה, נרשמות בתקופה האחרונה מגוון עסקאות נדל"ניות משמעותיות הממצבות את אזור התעשייה לשעבר כמרכז עסקי מתפתח ומשגשג.
במהלך השנים האחרונות נשכרו באזור – שהוא למעשה אחד מ-18 האזורים המרכיבים את בירת פולין – חללי משרדים נרחבים על ידי כמה מהבנקים הגדולים בעולם: סיטיגרופ, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, קרדיט סוויס וגולדמן סאקס, כמו גם על ידי חברות התשלומים BNP פריבה סקיוריטיס סרוויסס הצרפתית ומסטרקרד. חברות הייעוץ מארש אנד מקלינן ודלויט הן דוגמה לעוד גופים בעלי שם שזיהו את הפוטנציאל, ושכרו במקום חללי משרדים.
שטחו של האזור כ-19 אלף מ"ר עם צפיפות אוכלוסין של כ-7,500 נפש לקמ"ר, מה שמראה עד כמה הוא מבוקש למסחר, משרדים ומגורים. וכך, בקשר ישיר לעבודות הבנייה המסיביות והמואצות באזור, גם הביקוש לשטחי משרדים מצד חברות בינלאומיות ממשיך לצבור תאוצה.

 

ורשה כאלטרנטיבה ללונדון

על פי חברת שירותי הנדל"ן האמריקאית CBRE, כמחצית מסך ההיצע החדש של חללי משרדים – 420 אלף מ"ר – יימסר ללקוחות הקצה כבר בשלוש השנים הבאות.
לצד עלויות עבודה נמוכות לעומת מערב היבשת וכוח עבודה זמין, סיבה חשובה נוספת לפופולריות הגואה של אזור וולה, טמונה בהחלטתה של בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי – מה שהוביל חברות בינלאומיות לחפש אלטרנטיבות מחוץ לממלכה. "ורשה הופכת בהדרגה לשחקן מרכזי בכל מה שנוגע לנדל"ן מסחרי", אומר ארקדיוש רודצקי, מנהל יחידת המשרדים של חברת הבנייה השוודית סקנסקה. עוד מוסיף רודצקי: "חברות מעבירות את עובדיהן מלונדון, פרנקפורט ומדריד, ומציעות איכות חיים גבוהה יותר".

כאשר מדברים על התהליך ההתפתחות של אזור וולה, חובה להזכיר כי בשנת 2016 הושלמה בנייתו באזור של מגדל הצריח (Warsaw Spire) – אחד הבניינים הגבוהים ביותר בפולין (גובהו כ-720 מטר). רשימת הדיירים במבנה כוללת בין היתר את גולדמן סאקס וסמסונג. בהקשר הזה, יש לציין כי בחודש אפריל, רכשה קרן המנוהלת בידי חברת הנדל"ן וההשקעות האמריקאית מדיסון אינטרנשיונל רילטי, 50% מנתח הבניין.
מרביתה של הבנייה החדשה מתרכזת כעת סביב רונדו דסיזנסקייגו, מעגל תנועה שבו נפתח לאחרונה קו של הרכבת התחתית, המסייע בהגעה היומיומית לאזור. לצד הנדל"ן המסחרי, מוקמים בוולה בנייני מגורים, הפונים לעובדי החברות באזור המבקשים לגור בסמיכות למקום העבודה.

הצפי: הביקוש ימשיך לעלות

לפריחה לה זוכה וולה, צריך להתייחס גם בקונטקסט היסטורי, כשבזמן המרד הפולני נגד הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה, נטבחו באזור יותר מ-40 אלף פולנים על ידי הכוחות הנאצים. מוזיאון לזכר ההתקוממות, שוכן גם הוא באזור. כעת, המוניטין המפוקפק של האזור מהמאה הקודם, הולך ומתפוגג, כאשר בין השנים 2017-2013 נמסרו בוולה כ-220 אלף מ"ר של שטחי משרדים, ומדובר על יותר מפי שתיים ביחס לחמש השנים הקודמות.
רונלד דיקרמן, מייסד מדיסון אינטרנשיונל רילטי, צופה כי הביקוש למשרדים יהיה חזק אף יותר. "הכלכלה החזקה בפולין, הדמוגרפיה החיובית ועלויות התפעול הנמוכות יצרו סביבה נוחה מאוד להפעלת עסקים", הוא מדגיש.

הכתבה תורגמה מאתר www.wsj.com

לכתבה המקורית בכלכליסט >> https://goo.gl/Srju86

 

בקרו אותנו ב:

ההדמיות, ההנפשות והמודלים של המבנים המוצגים באתר www.ronson.co.il. דומים לאובייקט הסופי ככל שניתן, כלומר הם עשויים להיות שונים מהמקור, במראה המבנים בפועל, פיתוח הקרקע וסביבת הנכס, גם מבחינת סכמת הצבעים. יחד עם זאת, התכונות והפרטים הבסיסיים ופונקציונליות המבנים לא ישתנו.

נגישות